Jangan Beri Air Kosong Kepada Bayi 0-6 Bulan

Jangan Bagi Air Kosong Kepada Bayi 0-6 Bulan

Jangan Beri Air Kosong Kepada Bayi 0-6 Bulan, Ini Risiko Yang Ramai Tak Tahu | Baru-baru ini, kita digemparkan dengan berita yang kurang enak tentang seorang bayi yang menemui ajal akibat pendarahan kerana diberikan bubur pisang oleh penjaganya..

Ini menunjukkan yang ada juga sesetengah rakyat Malaysia yang mempunyai anak kecil belum atau tidak tahu tentang pemakanan bayi dibawah umur 6 bulan.

Sepatutnya, bayi 6 bulan ke bawah harusnya diberikan susu ibu sahaja tanpa makanan dan minuman. Selain untuk menjaga kesihatan bayi, susu ibu juga mempunyai nutrient yang mencukupi untuk pertumbuhan bayi.

Zat besi dan nutrient akan diserap oleh bayi melalui susu ibu dan sekiranya terdapat pengambilan bahan lain, ternyata ia mampu mengurangkan nutrient yang diserap den ini akan menyebabkan pertumbuhan yang terganggu selain sistem penghadaman mereka yang belum bersedia menerima makanan lain.

INI 4 RISIKO PEMBERIAN AIR KOSONG KEPADA BAYI BERUSIA KURANG DARI 6 BULAN.

#1. Kekurangan Zat

Jika bayi berumur 0-6 bulan ini diberikan air kosong atau cecair lain seperti jus dan lain-lain, ia boleh memberi risiko kekurangan zat kepada bayi.

Ini termasuklah sebarang jenis supplemen atau makanan tambahan.

#2. Penyakit Dan Jangkitan

Air akan bertindak untuk menghakis pelindung penyakit yang diperoleh daripada susu ibu. Selain menjadi pembawa kuman sekiranya ianya tidak betul-betul bersih, bayi anda akan terdedah dengan serangan penyakit dan jangkitan.

#3. Keracunan Air

Kita yang dewasa pun boleh sakit perut jika air yang diminum tidak bersih, bayangkan pula apa kesannya terhadap bayi yang beusia kurang dari 6 bulan ini. Selain boleh mencairkan garam dalam darah, pengambilan air yang berlebihan boleh menyebabkan keracunan air selain menurunkan suhu badan.

Sekiranya ini berlaku, bayi anda akan menjadi kembung dan akan mendapat serangan sawan tarik.

#4. Kegagalan Penyusuan Susu Ibu

Bayi akan kurang memberikan ransangan kepada ibu dan kegagalan penyusuan ini bererti bayi anda tidak akan dapat zat dan nutrient yang seharusnya mereka perolehi daripada susu ibu.

Sumber: Bersantai

Tonton Video Di Bawah Ini Sampai Habis

SUPER MUDAH NIAGA ON LINE..

Saya mencari orang yg nak buat duit je…💎 Walaupun duit bukan segala segalanya, tapi dgn adanya duit banyak perkara boleh diselesaikan..👉Ada 2 cara utk. anda lakukan. Kalau ni pon anda ❎ mampu. Anggap lah ❎ada rezeki..✳Modal membeli barangan fingo bernilai Rm199.💎Fingo akan beri barang pilihan anda danboucer tambahan bernilai sehingga Rm398. ❎ rugi pun..✳Rajin share dan copy/paste.Alhamdullilah.Rezeki tak pernah salah alamat😍 setiap minggu ada duit extra masuk. Banyak pulak tu!! Kerja tak susah pon.. 😅‍‍💸‍‍Bonus sehari RM100 – RM500.💸Duit terus masuk ke akaun bank tiap2 minggu…‍Korang boleh cuba.Kalau korang nak.@ komen "NAK".. Saya ajar secara ditil bagaimana nak buat duit💸💸💸💸Wasap : Nikwww.wasap.my/+60176215181/

Posted by Fingo Application Shopping Malaysia on Selasa, 21 Januari 2020

Register disini>> Join Now

Wasap : Nik

www.wasap.my/+60176215181/

Leave a Reply