Inilah Manfaat Posisi Sujud

Manfaat Posisi Sujud Khusus Bagi Wanita

INILAH MANFAAT POSISI SUJUD KHUSUS BAGI WANITA Salah satu tanggungjawab umat Islam ialah Doa. Doa adalah tiang agama. | Tanpa Solat, iman kita belum sempurna. Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda:

“Doa adalah tiang agama, siapa yang menegakkannya, maka ia telah menegakkan agamanya dan siapa yang mengetuknya berarti ia telah meruntuhkan agamanya.”

Kewajipan Muslim Solat wajib dilakukan 5 kali sehari, mulai subuh hingga isya atau sebelum matahari terbit sampai matahari terbenam. Sebagai tambahan kepada solat wajib, sebagai umat Islam digalakkan untuk mengamalkan Doa Sunnah.

Pergerakan solat dari berdiri hingga duduk antara dua sujud mempunyai manfaat sendiri.Menurut pakar kesihatan, pergerakan Solat mempunyai manfaat kesihatan.

Jadi yang dilakukan oleh orang Islam jika melakukan Doa selama 5 kali sehari atau lebih (disertai dengan Doa Sunnah) dianggap mengusir semua penyakit.

Salah satu gerakan doa adalah sujud. Posisi dengan menunggingkan dengan meletakkan kedua tangan, lutut, jari kaki, dan dahi di lantai. Ia mempunyai manfaat aliran limfa yang dipam ke leher dan ketiak. Posisi jantung di atas otak menyebabkan darah kaya oksigen mengalir ke otak.

Aliran ini memberi kesan kepada kuasa minda seseorang. Oleh itu, sujud dengan tuma’ninah, jangan terburu-buru keupayaan darah yang cukup dalam otak. Postur ini juga mengelakkan gangguan buasir.

Terutama untuk wanita, kedua-dua busur dan sujud mempunyai manfaat yang luar biasa.Manfaat kedudukan sujud meliputi:

1. Meningkatkan kecerdasan : Pada masa sujud, kedudukan jantung di atas otak, keadaan ini berlaku jika kita tidak melakukan Doa dengan tergesa-gesa. Kerana ia memerlukan masa untuk mencapai keupayaan darah maksimum di otak.

Aliran darah yang kaya dengan oksigen ini memberi kesan kepada daya pemikiran seseorang, artikel sel-sel otak yang mendapat bekalan darah yang kaya oksigen hingga maksimal akan berfungsi dengan lebih baik.

2. Memudahkan proses penghantaran ibu mengandung : Bagi wanita hamil, sujud bermanfaat untuk mengekalkan kedudukan sebenar janin pada rahim. Malah, jika kedudukan janin bersilang atau melintang,

Gerakan sujud ini dapat membantu mengubah dan membalikkan kedudukan janin dengan betul. Dalam dunia perubatan, kedudukan sujud ini sering disebut kedudukan lutut-dada.

Selain itu, saat pinggul dan pinggang terangkat melampaui kepala dan dada, otot-otot perut berkontraksi penuh. Kondisi ini melatih organ di sekitar perut untuk mengejan lebih dalam dan lama.

Ini menguntungkan wanita karena dalam persalinan dibutuhkan pernapasan yang baik dan kemampuuan mengejan yang mencukupi. Bila, otot perut telah berkembang menjadi lebih besar dan kuat, maka secara alami ia justru lebih elastis .

Kebiasaan sujud menyebabkan tubuh dapat mengembalikan serta mempertahankan organ-organ perut pada tempatnya kembali (fiksasi).

3. Memperlancar pencernaan dan mengatasi wasir. : Saat sujud, kedua lutut dibengkokkan. Hal ini bermanfaat mencegah terjadinya kejang pada kedua lutut.

Membungkukkan badan ke depan dan meletakkan dahi di atas tanah adalah cara efektif proses pemijatan perut dan alat-alat pencernaan dalam tubuh.

Menungging dengan meletakkan kedua-dua tangan, lutut, jari kaki, dan dahi di atas lantai. Kedudukan sedemikian juga boleh menghalang seseorang daripada gangguan buasir.

4. Mencantikkan dada dan memperbaiki fungsi kelenjar susu : Pergelangan adalah latihan kekuatan otot tertentu, termasuk otot dada.

Apabila sujud, beban badan atas dipasang di lengan ke telapak tangan. Apabila ini terjadi pengecutan pada otot dada, ini dapat meningkatkan fungsi kelenjar susu.

Ini adalah beberapa manfaat sujud yang dapat dirasakan untuk wanita. Mudah-mudahan berguna

Sumber: islamituindah

Tonton Video Di Bawah Ini Sampai Habis

SUPER MUDAH NIAGA ON LINE..

Saya mencari orang yg nak buat duit je…💎 Walaupun duit bukan segala segalanya, tapi dgn adanya duit banyak perkara boleh diselesaikan..👉Ada 2 cara utk. anda lakukan. Kalau ni pon anda ❎ mampu. Anggap lah ❎ada rezeki..✳Modal membeli barangan fingo bernilai Rm199.💎Fingo akan beri barang pilihan anda danboucer tambahan bernilai sehingga Rm398. ❎ rugi pun..✳Rajin share dan copy/paste.Alhamdullilah.Rezeki tak pernah salah alamat😍 setiap minggu ada duit extra masuk. Banyak pulak tu!! Kerja tak susah pon.. 😅‍‍💸‍‍Bonus sehari RM100 – RM500.💸Duit terus masuk ke akaun bank tiap2 minggu…‍Korang boleh cuba.Kalau korang nak.@ komen "NAK".. Saya ajar secara ditil bagaimana nak buat duit💸💸💸💸Wasap : Nikwww.wasap.my/+60176215181/

Posted by Fingo Application Shopping Malaysia on Selasa, 21 Januari 2020

Register disini>> Join Now

Wasap : Nik

www.wasap.my/+60176215181/

Leave a Reply