PAHALA BESAR BAGI MEREKA

PAHALA BESAR YANG SOLAT WITIR

INFO MENAFAAT : PAHALA BESAR BAGI MEREKA YANG MENGERJAKAN SOLAT WITIR | Kita tahu bahawa solat witir iaitu solat sunat dengan rakaat ganjil 1 rakaat atau tiga rakaat tanpa duduk tasyahud awal.

Solat witir sering dikatakan sebagai kesenangan akhir malam, atau doa sunnah yang dilakukan untuk menutup malam. Kandungan waktu solat witir adalah selepas solat ‘isya’, maka sebelum solat fajar

Dalam satu hadis daripada Ubai bin Kaab dijelaskan, “Sesungguhnya Nabi biasa membaca dalam solat witir: Sabbihis marobbikal a’la (di raka’at pertama), lalu di raka’at kedua:

Qul yaa ayyuhal kaafiruun, serta pada rakaat ketiga: Qul huwallaahu ahad, serta dia tak salam kecuali di raka’at yang akhir. “(Hadits kisah Nasa’i, Abu Dawud, Ahmad, Ibnu Majah).

Arti dari kata “tidak salam kecuali di rakaat terakhir”, menurut para ulama iaitu, kalau Rasulullah biasa melaksanakan solat sunat witir sebanyak tiga rakaat.

Dan menurut beberapa riwayat Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat sunnah ini, walaupun dalam keadaannya dia tetap aman atau perjalanan.

Hal ini diperkuat dengan hadits berikut, “Rasulullah SAW bersabda, Barang siapa takut tidak bangun di akhir malam, maka witirlah pada awal malam,

Serta barang siapa berkeinginan untuk bangun diakhir malam, maka witirlah di akhir malam, kerana sebenarnya solat pada akhir malam itu disaksikan”(Muslim).

Lalu, sesungguhnya apa sebab Rasulullah begitu mengutamakan solat sunat witir ini serta enggan sekali meninggalkannya dalam keadaan apa pun walaupun solat ini iaitu solat sunnah? Inilah sebabnya:

1. Maksud Witir : Witir sendiri bermakna ganjil. Dan kita tahu bahawa Tuhan adalah Dzat Allah, iaitu 1. Tidak ada anak atau anak yang dilahirkan. Kerana Allah adalah Satu, Tuhan begitu suka witir atau ganjil.

Sehingga ada beberapa riwayat yang menyebutkan kalau melaksanakan sesuatu termasuk dalam berwudhu, sebaiknya lebih baik kita melakukan beberapa kali rukunnya (contoh berkumur) dengan yang ganjil, yakni satu atau tiga kali atau gandaan ganjil.

Ini diperkuat dengan hadith, “Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya Allah adalah witir (ganjil), dan suka witir.” (Abu Dawud).

Dari hadis itu, dapat kita ambil hikmah serta kesimpulan bahawa solat witir mempunyai keutamaan dan bahkan Rasulullah pun tidak meninggalkannya dalam keadaan apa pun, kerana Allah begitu mencintainya.

Pepatah, apabila kita suka seseorang, maka kita akan cuba untuk mencintai apa yang dia suka, sehingga cintanya kepada kita semakin besar. Jadi dengan hubungan kita dengan Tuhan.

Apabila Tuhan suka sesuatu, maka kita harus segera menyukai apa yang Dia cintai, sehingga cintanya akan kita lebih besar. Termasuk memindahkan solat witir ini.

2. Menyempurnakan Malam Doa : Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan dua solat sunnah, walaupun dalam keadaan safar atau perjalanan sekalipun, yakni solat witir serta solat subuh (sebelum subuh).

Nah, witir solat selain daripada cinta oleh Allah, ia juga boleh dipanggil sebagai solat sunnah pemgunakan solat malam. Itulah sebabnya doa sunnah ini sering dipanggil bahawa akhir solat malam.

Rasulullah SAW memerintahkan kepada umatnya, bahawa apabila seseorang itu takut tidak boleh bangun di dalam malam, maka dia boleh melakukan solat sunat witir pada awal malam sebelum dia tidur.

Tetapi bila seseorang itu meyakini boleh bangun tengah malam, yakni di waktu sepertiga malam, maka lebih utama dia melakukan solat sunat witir diakhir malam. Yakni selepas solat tahajud, dan sebelum solat fajar pada waktu subuh datang.

3. Suatu masa yang sangat dekat dengan Tuhan : Rasulullah SAW adalah hamba Allah yang mulia, yang walaupun sudah ditanggung masuk syurga, tetapi beliau sentiasa berusaha untuk memperbaiki dan sentiasa memperbaiki diri supaya lebih baik serta Allah redha akan beliau.

Itulah sebabnya, dia dipanggil Uswatun Hasanah, yang seolah-olah menjadi contoh terbaik, bagi kita semua umat Islam.

Rasulullah sentiasa menjaga hubungan yang sangat dekat dengan Tuhan. Itulah yang menjadikannya tokoh yang baik, menyeronokkan, kuat, dan teguh di da’wah dan di antara kawan-kawannya.

Bahkan walaupun ujian serta hinaan, dan seksaan, bertubi-tubi datang dari musuh Islam, beliau tidak gentar serta begitu kukuh sentiasa berjuang membela Agama Allah.

Solat sunat witir yang dikerjakan pada waktu malam hari, yakni setelah solat isya ‘dan sebelum solat subuh, merupakan masa yang baik dalam menjalin komunikasi kuat dengan Allah. Terutama jika tempoh itu berada dalam satu pertiga atau lewat malam.

Itulah kenapa, Rasulullah senantiasa berupaya tidak pernah meninggalkan solat sunat witir ini dalam keadaan apa pun, kerana beliau ingin membina hubungan yang kuat dengan Allah, Sang Pencipta.

Itulah alasan ketiga dan alasan mengapa Nabi tidak pernah meninggalkan solat rahim sunat. Melihat keutamaan dan kebaikan, adakah kita bersedia untuk kehilangan mereka sekali?

Tonton Video Di Bawah Ini Sampai Habis

SUPER MUDAH NIAGA ON LINE..

Saya mencari orang yg nak buat duit je…💎 Walaupun duit bukan segala segalanya, tapi dgn adanya duit banyak perkara boleh diselesaikan..👉Ada 2 cara utk. anda lakukan. Kalau ni pon anda ❎ mampu. Anggap lah ❎ada rezeki..✳Modal membeli barangan fingo bernilai Rm199.💎Fingo akan beri barang pilihan anda danboucer tambahan bernilai sehingga Rm398. ❎ rugi pun..✳Rajin share dan copy/paste.Alhamdullilah.Rezeki tak pernah salah alamat😍 setiap minggu ada duit extra masuk. Banyak pulak tu!! Kerja tak susah pon.. 😅‍‍💸‍‍Bonus sehari RM100 – RM500.💸Duit terus masuk ke akaun bank tiap2 minggu…‍Korang boleh cuba.Kalau korang nak.@ komen "NAK".. Saya ajar secara ditil bagaimana nak buat duit💸💸💸💸Wasap : Nikwww.wasap.my/+60176215181/

Posted by Fingo on Selasa, 21 Januari 2020

Register disini>> Join Now

Wasap : Nik

www.wasap.my/+60176215181/

Leave a Reply