Tolong Jangan Biarkan Anak

Tolong Jangan Biarkan Anak Main Handphone Berjam-Jam

Tolong Jangan Biarkan Anak Main Handphone Berjam-Jam Setiap Hari Kalau Tak Nak Mata Juling! | Anak Rabun Dan Juling Punca Gajet, Ibu Ini Kongsi Kisah Duka

Hati ibu mana yang tidak sedih apabila mendapat tahu penglihatan anak menjadi kabur setelah mendapat pengesahan doktor. Lebih menyedihkan lagi, anak yang ditatang bagaikan minyak yang penuh, punya penglihatan normal sejak lahir namun sebaliknya akibat kesan pengunaaan gajet yang terlalu lama.

Sebuah perkongsian yang bermanfaat untuk dijadikan iktibar bersama. Moga anak Nik Nur Soffea Amanda 3 tahun 2 bulan kembali sembuh. Kepada puan Sheda Lehon, kami di Keluarga, doakan anak puan kembali sembuh dan punya penglihatan normal kembali.

Mesti orang tertanya-tanya kenapa dengan mata anak aku kan ? kenapa pakai cemin mata? Dia lahir normal kan? Yesss , aku lahirkan kakak & adik , mata normal dan sihat walafiat . tak juling juga tak rabun.

Mata mula juling punca main telefon lama

Mata mata kakak start juling since tahun lepas bulan 6/7 gitu .Punca dari HANDPHONE. Aku bagi dia tgk hp ikot kehendak dia . Tak kire siang atau malam . 2-3 jam setiap kali tengok . bayangkan satu hari dia tgk hp 3-4 kali .

Sebabnya , aku suruh duduk diam, sebab aku nak tidokan adik dia, Nak layan adik dia yang masih kecil mase tuh . bile pegi makan kat lua . aku bg dia tgk hp sbb nak dia ddk diam . mase tuh aku tak tau dia rabun pun . aku dapat tau kakak rabun pas jumpe doc pakar mata kat hospital ismail 18/02/2019. itu appoiment 1st kakak .

Hati ibu mana yang tak sedih

Mase kakak mula juling aku macam tak bole terima . sedih sangat hati aku tp aku tau nie semua silap aku . aku punca semua nie . bile berdepan dengan orang luar . org dok perati mata kakak . ade yg mulut jahat panggil kakak HEI JULING.

Tau tak ape perasaan aku mase tuh ? aku menangis weyhhh depan org … kakak da faham ape org ckp mase tuh . dia terduduk malu . tersipu malu . aku cpt2 dia . tape kakak mmy ade . mmy akan usaha ape saje utk pulihkan mata kakak supaya kembali normal mcm dulu .

Tinggi tahap rabun

Mase check up, doktotr cakap kakak rabun . tinggi power rabun kakak . rabun 250 . silau 75 . doc suro kakak pakai spec utk tegakkan mata dia semula . andaikata pakai spec pun mata kakak tak normal semula . last choice OPERATION … allahu … terkedu mase tuh balik dr hospital .

Cepat2 mmy ajak ddy g kedai cermin mata walaupun mase tuh mmy ddy tade duit kak . untuk pengetahuan korang aku dgn laki aku tgh susah sekarang . tp malas nak cite banyak la . yg tau life aku mcm mane skrg . tau lah kan … nasib la aku ade gelang emas .

Aku patah balik uma amek gelang emas then pegi pajak . duit tuh aku buat utk beli cermin mata kakak . gelang emas tak padu pun , lepaslah buat cermin mata dia aku da tak pk ape dah . tapelah . emas bole beli nnt . anak2 lagi penting .

Now kakak kene pakai cermin mata selalu even kat rumah pun . kene kerap pakai bia mata dia cpt baik . bulan 8 nie ade check up lagi dengan doc pakar mata . mmy doakan mata kakak kembali normal seperti biasa ye syg sebelum bulan 8 nie . aamiin

Jadi pengajaran

Pengajaran untuk ibu bapa kat luar sana , stoplah bagi anak-anak korang ngadap hp sblm jd mcm anak aku . lagi2 tengok hp dalam keadaan gelap . nnt menyesal tak sudah mcm aku

korang semua doakan mata anak aku normal macam dulu yew

NIK NUR SOFFEA AMANDA
3 TAHUN 2 BULAN

mumy dady adik sayang kakak

Doakan kembali sembuh

Manakala dalam posting berasingan terbaru semalam,selepas kongsi cerita anaknya menjadi tular, Puan Sheda Lehon berharap, penglihatannya anaknya kembali normal.

Ramai yang doakan kakak cepat sembuh. Ramai yang sayang kakak. Terima kasih di atas doa kalian untuk anak sulung saya .

Semoga urusan anak puan dipermudahkan.

Sumber: Sheda Lehon